dinsdag 3 september 2013

ploeteren


September, een kakelvers schooljaar en daardoor honderdduizend inspiratiebronnen. Kom maar op.
Ritme terug vinden is altijd lastig. Zou dat de reden zijn dat onderwijsland volgend jaar een week minder zomervakantie krijgt?
Meer dan twee maanden geleden postte ik hier nog een explosief stukje. Grappig om te vermelden dat Pietje Precies een dag na mijn stukje, zonder dit overigens gelezen te hebben, met het schaamrood op zijn kaken zijn oprechte verontschuldigingen aanbood. En terecht. Ik heb hem wel even laten merken dat ik geschokt was door zijn explosie. En kwaad. Hij begreep het helemaal. Ik ken hem al wat langer. De beste man worstelt vooral met zichzelf van tijd tot tijd.
Daarna stortte ik mij vol overgave in de zomer. Dik twee weken volledige luiheid. Zon. Zee. Boeken. Slapen. Eten. Lachen.
Een lui Frans leven met mijn lief. Vervolgens op avontuur in het verre Indonesiƫ. Nooit geweten dat zo veel opeengepakte mensen toch zo kalm hun leven kunnen leven. Borrelende vulkanen, andere gewoonten, eeuwenoude tempels. Proeven, ervaren. Overweldigend. Op paradijselijk, maar arm Lombok lag ik op bounty stranden en zwom tussen blauwe zeesterren. Ik bezocht een schooltje. Kaal, met mensen die een hart voor kinderen hebben. Waarschijnlijk staan ze in hun 'vrije' tijd in de rijstvelden, net als hun ouders die ik heb zien zwoegen. Vakantie vieren in een land waar de meerderheid het begrip vakantie niet kent.
Ik ben pas een week thuis. Een dag na thuiskomst bewoog ik me naar het werk. Ik heb de rust nog vast. Ik probeer het te bewaken. Tot nu toe lukt dat aardig.
Sinds gisteren zijn alle collega's weer druk drentelend in het gebouw. Het fossiel heeft morgen zijn afscheid, de ijskoningin is verhuisd naar een andere school en er zijn nog veel meer mensen noodgedwongen vertrokken. Her en der is wat veranderd qua indeling van lokalen.
"Ik kan niet werken in dit lokaal. Al mijn lessen heb ik voorbereid, maar zonder beamer is dat geen doen."
"Ja, ik ben wel dinsdag vrij en op de donderdag heb ik maar 4 lesuren, maar vrijdag 8 lesuren draaien, dat houd ik niet vol."
"Ik heb maar liefst 5 tussenuren per week. Daar ben ik niet blij mee."
Het wordt weer een boeiend schooljaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten