vrijdag 31 mei 2013

examenstress


Een beetje suffig op de bank dinsdagavond. Wakker geschud door de mededeling dat het examen Frans voor het vwo uitgelekt was op Internet. Woensdag was mijn vrije dag, maar als eindexamensecretaris gaan dan alle alarmbellen rinkelen.
Inderdaad, ik zag ook iets op het wereldwijde web dat verdacht veel op een echt examen leek. Een examen wat morgenmiddag pas op het programma staat.
Dan zijn de sociale media opeens zeer handig. Eerst maar eens leerlingen gerust stellen. Geen paniek, we gaan er vooralsnog van uit dat er een oplossing wordt gevonden.
Ik verwachtte dat er een vervangend examen zou worden geleverd. Voor woensdagmiddag. Daar hoopte ik op. Ik heb contact gehad met alle betrokkenen en ook zonder mij zullen ze het vast allemaal redden. Vanochtend werd duidelijk dat het examen een dag werd uitgesteld.
De lampenlul die heeft besloten deze actie te ondernemen zou gelyncht moeten worden door vwo leerlingen. Ik hoop ook vurig dat ALLE scholen aan een onderzoek worden blootgesteld. Op welke scholen zijn er examenpakketten niet meer verzegeld of waar ontbreken er pakketten? Kort die maar flink financieel en geef het geld aan de scholen die wel hun zaakjes in orde hebben.
Het ergst vond ik de onzekerheid waar die leerlingen mee te maken kregen.
Ik was wel verbaasd over de snelle arrestatie. Het is zeker dat de versie die op Internet verscheen, het examen was dat op de Rotterdamse islamitische school lag opgeslagen. Er zijn nog genoeg vragen.
Deze school was al eerder negatief in het nieuws. Problemen in de financiƫle sfeer, zo werd er overheidsgeld besteed aan reisjes naar Saudi-Arabiƫ wat niets met onderwijs te maken had. Imams op de loonlijst die er helemaal niet werkten en een periode waren alle afdelingen van de school bestempeld als 'zeer zwak' door de inspectie. Dat is ongeveer 5 jaar geleden. Nou, geloof me, dan is er veel mis. Een jaar later waren de slagingspercentages hoog in vergelijking met het landelijk gemiddelde en in 2012 werd het vwo bestempeld als een van de 10 beste vwo scholen.
Natuurlijk.
Zelf werk ik op een school waar het vwo ternauwernood ontsnapte aan het predicaat zeer zwak. Het werd zwak. Er wordt nu keihard gewerkt en de hoop is er dat we langzaam naar voldoende opkrabbelen. We zitten namelijk met een hele berg zorgleerlingen en jongeren die van huis uit praktisch geen begeleiding krijgen, noch ondersteund worden met het Nederlands wat bij elk examen een steeds grotere rol speelt.
Ik durf een maandsalaris er op te verwedden dat het publiek op de islamitische school hiermee te vergelijken is. Ik heb in het verleden zelfs leerlingen van deze school aangenomen. Ze woonden te ver van de islamitische school af, hetgeen de reden was dat het mijn leerlingen werden. Prachtige cijferlijsten. Toen startten ze bij ons en werd de ene onvoldoende na de andere behaald. We eisen nogal wat van onze leerlingen. We weten dat je het diploma niet bij een pak hagelslag cadeau krijgt.
Nee. Ik heb een gezonde dosis wantrouwen. Tegenover de integriteit van deze school. Tegenover de inspectie waarvan ik vermoed dat de zogenaamde onderzoeken helemaal niet zo goed zijn. Tegenover een aantal collega's in het land die blijkbaar een soort bingo doen als ze examenwerk nakijken of misschien wel 'helpen' bij examens.
En nu?
Ik heb niet zo veel illusies. Ik wacht met spanning op de resultaten die half juni bekend worden.

1 opmerking:

  1. Oh, is dat hier ook zo dat scholen beoordeeld worden op hun resultaten, ongeacht de populatie van leerlingen die ze krijgen? Daar hebben ze in de VS ook enorm last van, vertelt mijn vriendin me. Zij werkt in Flint, en er lopen daar heel veel leerlingen rond met een IQ onder de 85. maar daar houdt dus niemand rekening mee bij het kijken naar de eindresultaten.

    BeantwoordenVerwijderen