Ik kan hier wel gaan vertellen hoe lekker bezig ik ben
in mijn vakantie om mijn huis weer gezellig, fris en schoon te maken, maar ik
geloof niet dat de weinige lezers die hier zijn daar warm of koud van worden.
Nee, gewoon nog even wat spuien over onderwijsland. Met de nadruk op de idioten
in Den Haag die steeds iets nieuws bedenken. Dat verandert nooit helaas.
Nu hebben de beleidsmakers bedacht dat iedereen moet kunnen rekenen. Nee, niet
alleen maar simpele sommetjes, maar de echte doordenkers.
Er zijn vijf verschillende niveaus van onderwijs, maar er wordt besloten om
twee varianten te maken. Voor de onderste drie niveaus stellen ze vast dat
iedereen moet kunnen rekenen op niveau 2F. Allerlei hoge wiskunde- of
rekenpieten hebben bedacht dat dit het minimum is. Die drie laagste niveaus
heten allemaal vmbo. Er is een wereld van verschil tussen vmbo
basisberoepsgericht en vmbo theoretische leerweg, maar nee, er was besloten
allemaal 2F.
Laat ik me daar alleen even op richten.
Scholen gingen dus leerlingen trainen. Immers, vanaf volgend jaar zou de
rekentoets mede bepalen of je wel een diploma zou krijgen. Minimaal een 5,
anders geen papiertje. Dit jaar kon er al meegedaan worden met een 'pilot'. Nog
mooier, de leerlingen uit de voorexamenklassen konden meedoen en als ze dan dit
jaar minimaal een 5 zouden halen, zouden ze volgend jaar geen rekentoets hoeven
te doen. In maart de toets, in juni een herkansingsmogelijkheid en als het dan
allemaal nog niet zou lukken, volgend jaar nog twee kansen.
Aan de slag en ik had de eer om alles in de gaten te houden en te organiseren.
De rekentoets is een digitale toets, dus dan vraag je wel wat. De enige ruimte
waar de toets betrouwbaar afgenomen kon worden, was in de mediatheek. Dat
betekende dus dat die een hele week alleen maar toegankelijk was voor
leerlingen die de toets maakten.
Ouders moesten geïnformeerd worden. Er moest een rooster gelegd worden.
Spannend.
In januari was er een proeftoets. Eentje die leerlingen moest laten wennen aan
het werken met het programma en een rekenmachine ingebouwd op het scherm, want
er mocht geen rekenmachine meegenomen worden.
Kort voor de proeftoets kwam onze regering met een mededeling. De rekentoets zou
gewoon doorgang hebben. Het cijfer komt op de cijferlijst die bij het diploma
hoort. Alleen was nu opeens besloten dat het cijfer geen invloed meer zou
hebben op zakken of slagen. Niet volgend jaar. Ook niet het jaar daarna.
Huh?
Men is toch wel heel bang dat er heel veel leerlingen extra gaan zakken.
Scholen moeten meer tijd krijgen om de leerlingen goed voor te bereiden.
Ja, ja. Hoe dan? Er komt absoluut geen geld bij om meer lessen te geven. Sterker,
de meeste scholen schrappen banen omdat de salarissen van jonge docenten
jaarlijks ietsje stijgen, maar de bekostiging vanuit de overheid houdt hier
geen rekening mee. Grotere klassen en zeker geen mogelijkheden om bijvoorbeeld
standaard twee uur rekenen op te nemen in de lessentabel.
Goed. De druk leek er af. Natuurlijk bleven we stug doorgaan. Het is immers
best interessant om te zien hoe onze huidige leerlingen het doen. Er is geïnvesteerd
in rekenlessen. De oefentoets verliep prima. Ik was trots. Vier klassen op het
hoogste niveau vallen onder mijn hoede. Maar twee leerlingen per klas zouden
gezakt zijn als dit de echte toets was geweest. Ons werd verteld dat de
oefentoets zou lijken op de echte toets.
In maart gingen de leerlingen dan ook vol vertrouwen van start. Ongeveer twee
weken geleden kwamen de resultaten binnen.
Drama.
Van elke klas scoorde de helft lager dan een 4.
Wat was er gebeurd? Opeens was besloten dat het dan wel één toets was op niveau
2F, maar de normeringen werden aangepast per vmbo soort. Dat betekende dat een leerling
vmbo theoretisch opeens veel meer goed
moest hebben dan een vmbo kader leerling om een voldoende te halen en de vmbo
basisberoepsgerichte leerlingen weer veel minder.
Het cijfer mag dan voorlopig niet meetellen bij het bepalen van zakken of
slagen, maar dit is raar.
Eerst wordt gezegd dat alle leerlingen moeten voldoen aan niveau 2F en als het
dan echt zo ver is, geldt dat maar voor een van de drie vmbo niveaus.
Ook vervelend: de toetsen zijn digitaal en niet in te zien door leerlingen. Je
kunt dus als docent ook niet zien op welke onderdelen de leerlingen de mist in
zijn gegaan en er zijn welgeteld vier weken om extra te oefenen met de
leerlingen voordat de herkansing wordt afgenomen.
De mogelijkheden tot digitaal oefenen zijn uiterst beperkt.
Walgelijk.
Wat een puinhoop zeg... lijkt me om gek van te worden als docent>
BeantwoordenVerwijderenMijn vriendin Mary in de VS verkeert ook regekmatig in Kafkaeske situaties. Laatst las ze een richtlijn van de staat Michigan dat op het gebied van spraakvaardigheid 80% van de leerlingen een PERCENTIEL-score van meer dan 40 moest halen :-D